Produkten har lagts till i favoriter
Produkten har tagits bort från favoriter
Leveranstid 2-5 arbetsdagar
Gratis frakt över 500 kr
Rena och högkvalitativa hälsoprodukter

C-vitamin för optimalt upptag

C-vitamin räknas som en antioxidant och är essentiellt för kroppen. Det innebär att vi behöver ta upp vitaminet ur kosten för att normala funktioner ska fungera. Såsom bildning av brosk- och benvävnad samt immunförsvaret, men visste du att C-vitamin även spelar en viktig roll för upptag av livsviktiga mineraler?

I den här artikeln får du lära dig mer om vitaminets gynnsamma effekter och hur du kan optimera ditt upptag av flera mineraler i kroppen. Vi har listat de funktioner som förbättras och vad som kan ske vid brist på C-vitamin.

Varför behöver du vitamin C?

C-vitamin är som du redan vet, viktigt för immunförsvaret. Vitaminet räknas nämligen som en antioxidant och bidrar därför till kroppens skydd genom att bilda antikroppar - viktiga proteiner som hör till immunförsvaret. Utan vitaminet kan du uppleva komplikationer som kan påverka din vardagsenergi och utveckling.

Symptom vid brist på c-vitamin:

✅ Ökad trötthet
✅ Du blir lättare irriterad
✅ Kroppen känns svagare
✅ Inflammerat tandkött
✅ Ökad infektionskänslighet
✅ Nedsatt benhälsa
✅ Ökad tendens för ledsmärtor
✅ Försämrad sårläkning

Teoretiskt är det enkelt att uppnå dagsintaget av C-vitamin. Genom att äta en apelsin eller 1/3 paprika får du i dig det rekommenderade dagliga intaget. Tyvärr är vitaminet känsligt mot värme. Mat som värms länge eller upprepade gånger har därför lägre mängd C-vitamin. Behovet kan även variera mellan individer, både mellan olika åldrar och val av livsstil. Exempelvis behöver en ammande kvinna 100 mg C-vitamin/dag medan en vanlig vuxen klarar sig bra på 75 mg. Du som tränar eller idrottar mycket behöver också mer C-vitamin än gemeneman.

Om du vill öka din prestationsförmåga och optimera kroppens normala funktioner kan ett extra tillskott av C-vitamin vara fördelaktigt. Speciellt för att underlätta kroppens upptag av essentiella mineral.

För effektivt upptag och prestanda

I kroppen pågår flera hundra olika funktioner som kräver specifika vitaminer och mineraler. Vissa av dessa mineraler kan lättare tas upp i kroppen med hjälp av C-vitamin, vilket kommer underlätta viktiga funktioner så som.
• Kroppens syreomsättning
En kombination av C-vitamin och järn bidrar till järnupptaget som behövs för att motverka trötthet och behålla kroppens syresättning.

• Skelettets stadga och välmående
För ett starkt skelett behöver kroppen kalcium som lättar tas upp i samband med C-vitamin. Kalcium upptaget är viktigt för att motverka frakturer och låg bentäthet.

• Balans och energi i vardagen
C-vitamin bidrar till upptag av zink, ett viktigt mineral för kroppens hormonbalans, immunförsvar och ämnesomsättning. Dessutom är både Zink och C-vitamin två avgörande ämnen för kollagenproduktionen i kroppen, som bidrar till ledernas elasticitet och stabilitet.

• Fullständig återhämtning
Träning bryter ner kroppen och lämnar dig sårbar för infektioner på grund av ökad förlust av viktiga mineraler och C-vitamin. Därför är det viktigt att fylla på med C-vitamin efter träningspasset, men även för att öka upptaget av mineralet magnesium - en mineral som bidrar till bl.a. benhälsa, muskelfunktion och sömnkvalitet.

När ska du fylla på med C-vitamin?

Det finns inte en specifik tid på dagen som är avgörande, såsom påvisats med magnesium och D-vitamin. Istället rekommenderas ett intag av C-vitamin utefter dagens aktiviteter. Exempelvis kan du som tränar gynnas mer av ett intag efter din träning. Medan du som vill öka kroppens omsättning av vitaminer och mineraler, kan fylla på med C-vitamin i kombination med en måltid rik på järn, kalcium, magnesium och zink. Här är tre tips på mineralrika måltider:

✅ fullkornsknäckebröd med leverpastej och smör med en smoothie gjord på spenat, banan och mandeldryck

✅ havregrynsgröt med banan, chiafrön, mandelsmör och berikad växtbaserad chokladdryck på mörk choklad

✅ fullkornsbröd med tofuröra/äggröra och avokado till en grön juice som innehåller spenat och äpple.

Trippel eller Premium? Pulver eller kapslar?

Pureness C-vitamin finns som tre olika tillskott och är helt utan tillsatser eller fyllnadsmedel. Första alternativet är ett exklusivt pulver och de andra två kommer i kapselformat av högsta kvalitet. Men vad är skillnaden mellan Pureness Premium C-vitamin pulver, Premium C-vitamin kapslar och Trippel C-vitamin kapslar?

Premium Research C-vitamin pulver: innehåller en extra hög koncentration av naturligt C-vitamin (askorbinsyra) från ekologiska amlabär. En tesked pulver innehåller hela ~2500 mg C-vitamin, så du kan vara snål med att använda pulvret. Ett knivsudd räcker!

Premium C-vitamin kapslar: innehåller naturligt c-vitamin som utvunnits ur ekologiska amlabär. Bara 1 kapsel innehåller 250 mg C-vitamin och tack vare sin naturliga form absorberas vitaminet på bästa möjliga sätt.

Trippel C-vitamin kapslar: innehåller tre former av vitamin C av högsta kvalitet. Vi har också lagt till camu camu som tillför viktiga bioflavonider, polyfenoler och värdefulla vegetabiliska näringsämnen. Ett tillskott av högsta kvalitet med ett balanserat upptag som är skonsam för magen.

Alla tre c-vitamin preparat har en säker kvalitetsgaranti för att bidra till ditt välmående och förtroende.

Köp C-vitamin av högsta kvalitet

Sold out
Sold out
Sold out

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Följ oss @Pureness